گمرک ماهیرود

گمرک ماهیرود- www.tarkhisline.com

گمرک ماهیرود

گمرک ماهیرود واقع در مرز مشترک ایران و افغانستان در 20 کیلومتری روستای ماهیرود قرار دارد. این روستا از توابع بخش درح واقع در شهرستان سربیشه است. گمرک مرزی ماهیرود که با نام  گمرک میل ۷۸ نیز خوانده می­‌شود با بیرجند ۱۷۵ کیلومتر و با فراه در افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد. ماهیرود تنها مرز رسمی مصوب استان خراسان جنوبی با کشور افغانستان می‌باشد. گمرک ماهیرود از سال 1388 فعالیت رسمی خود در این مرز را آغاز نموده است و در حال حاضر گمرک ماهیرود یکی از مهم‌ترین گمرکات مرز شرقی ایران با کشور افغانستان به شمار می‌رود.

 در گذشته مرز ماهیرود در مسیر جاده ابریشم بوده است، به همین سبب مبادلات کالا در آن از رونق فراوانی برخوردار بوده است و همچنین تجار از این مسیر با کشور افغانستان تجارت داشته‌اند. شایان ذکر است که ساختمان متروکه و قدیمی گمرک ماهیرود که قریب یک قرن قدمت دارد در روستای ماهیرود در نزدیکی مرز ماهیرود هنوز پا برجاست و بیانگر وجود گمرکی فعال در دوران قاجار در این منطقه می باشد.

اقلام عمده صادراتي گمرک ماهیرود

گمرک ماهیرود

مهم‌­ترین کالاهایی که در سال 1397 از گمرک ماهیرود صادر شده و بیشترین ارزش دلاری را به خود اختصاص داده عبارتند از: سیمان سفید پرتلند، روغن‌­های سبک و فرآورده­‌ها و مشتقات نفتی، رب گوجه­‌فرنگی، خرما زاهدی، ورق­‌های پلاستیکی، سیمان کوره بلند، سیمان هیدرولیک، میله‌­های آهنی یا فولادی، کیسه­‌های پلی‌­اتیلنی، مارگارین، جوجه یک‌روزه گوشتی و ماهی تن.

سهم گمرک ماهیرود از صادرات کل گمرکات کشور به لحاظ ارزش دلاری  0.09 % می­‌باشد که جایگاه گمرک ماهیرود را در رتبه 65  از بین 108 گمرک موجود قرار داده است.

در سال 1401 بالغ بر 50 میلیون دلار از گمرک ماهیرود به مقصد کشور افغانستان صادرات داشته‌ایم.

بازارچه ماهیرود

 همچنین بر مبنای اطلاعات گمرک ایران این کالاها از بازارچه ماهیرود صادر شده است: روغن‌­های سبک و فرآورده‌­ها، سیب‌­زمینی، سبزیجات، پیاز، شیرینی، رب گوجه ­‌فرنگی، جوجه یک‌روزه گوشتی، خیار، محصولات از آهن یا فولاد، گوجه‌­فرنگی، نمک، سنگ و گچ؛ که سهم بازارچه ماهیرود از کل صادرات کشور 0.07%  و در جایگاه 71 بوده است.

لازم به ذکر است که در سال 1401 حدود 25 میلیون دلار از بازارچه ماهیرود صادرات داشته‌ایم.

اقلام عمده وارداتي گمرک ماهیرود

بر مبنای آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1397 گیاهان دارویی، گاو گوشتی مولد نژاد خاص و گوسفند از گمرک و بازارچه ماهیرود به صورت محدود از کشور افغانستان واردات قطعی شده است. سهم گمرک و بازارچه ماهیرود از واردات کشور در سال 97 نزدیک به صفر بوده است و جایگاه­‌های پایانی لیست رده‌­بندی را به خود اختصاص داده‌­اند.

در سال 1401 به میزان 165 هزار دلار از کشور افغانستان و 105 هزار دلار از کشور عراق از طریق گمرک ماهیرود واردات داشته‌ایم که حجم ناچیزی از واردات کشور را شامل می‌شود.

اگر می­‌خواهید بدانید چه کالاهایی از گمرک و بازارچه ماهیرود صادر شده است و این کالاها به چه مقاصدی ارسال شده‌­اند و یا لیست اقلام عمده وارداتی و حجم آنها چقدر است فایل مربوطه را از اینجا دانلود کنید.

مشخصات گمرک ماهیرود

 

 گمرک ماهیرود

 آدرس: خراسان جنوبی، بیرجند، شهرستان سربیشه، بخش درح، پایانه مرزی ماهیرود

 پورتال گمرک خراسان جنوبی: http://birjand.irica.ir

 کد اظهارنامه گمرک ماهیرود: 60604

 پست سازمانی

 نام و نام خانوادگی

 تلفن مستقیم

 دورنگار

       

 مدیر

 رضا قربانی

32651041

32651041

 معاون امورگمرکی

 محسن مومن

32651015

32651015

 معاون اداری و مالی

 رضا عابدینی

32651029

32651029

 

 

 

آدرس گمرک ماهیرود

گروه بازرگانی ترخیص‌‌لاین با در اختیار داشتن نماینده دائمی و مستقر در گمرک ماهیرود این امکان را دارد تا نسبت به ترخیص کالای شما در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن و کمترین هزینه اقدام نماید. شما می‌‌توانید از قسمت تماس با ما، با کارشناسان ترخیص‌‌لاین ارتباط برقرار کرده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.