تجارت با ترکمنستان

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

1. اطلاعات پایه ترکمنستان             

 

 

تجارت با ترکمنستان

تجارت با ترکمنستان

برای تجارت با ترکمنستان نیاز به دانستن اطلاعاتی در مورد وضعیت این کشور از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و قوانین و مقررات مربوطه دارید. در این مقاله سعی شده است تا حد امکان آشنایی مختصری با کشور ترکمنستان برای شما فراهم شود. چنانچه نیاز به دانستن اطلاعات بیشتری در زمینه تشریفات گمرکی و نحوه حمل کالا به ترکمنستان دارید می‌توانید با تیم کارشناسی ترخیص‌لاین مشورت کنید.

اطلاعات پایه ترکمنستان

در این بخش، اطلاعات پایه‌اي کشور ترکمنستان شامل نام رسمی، موقعیت جغرافیایی، مساحت، همسایگان، جمعیت، شهرهاي مهم، واحد پول و تفاوت زمان با ایران ارایه می شود.

1- موقعیت جغرافیایی و مساحت ترکمنستان

نام رسمی کشور ترکمنستان (Turkmenistan) است. ترکمنستان در بخش غربی آسیاي میانه قرار دارد. این کشور با کشورهاي قزاقستان، ازبکستان، افغانستان و ایران هم مرز بوده و با دریاي خزر 1,768 کیلومتر مرز آبی دارد.
وسعت خاك این کشور 488,100 کیلومترمربع است و از این لحاظ پنجاه ‌و‌ یکمین کشور پهناور جهان به شمار می‌رود. 

صادرات به ترکمنستان

2- همسایگان ترکمنستان

این کشور با چهار کشور منطقه، 3,736 کیلومتر مرز مشترك دارد. مرزهاي کشور ترکمنستان شامل 1,708 کیلومتر از غرب با دریاي خزر، 992 کیلومتر از جنوب با ایران، 744 کیلومتر از جنوب شرق با افغانستان، 1,621 کیلومتر از شمال و شمال شرق با ازبکستان و 379 کیلومتر از شمال غرب با قزاقستان است.

3- جمعیت ترکمنستاننماد ترکمنستان

بر اساس آمار سال 2021 میلادي، جمعیت کشور ترکمنستان نزدیک 6.3 میلیون نفر است، که از این نظر صد و سیزدهمین کشور جهان به شمار می‌رود. شکل روبرو نماد ملی ترکمنستان است.          

4- شهرهاي مهم ترکمنستان

شهر عشق‌آباد پایتخت این کشور است. شهرهاي مهم و بزرگ ترکمنستان، ترکمن‌باشی (Turkmen Bashi)، داش‌حوض (Dashhowuz)، ترکمن‌آباد، مرو (Marv)، نبت‌داغ (Nebet Dag) و بایرام‌علی (Bayram Ali) هستند.
این کشور داراي پنج استان شامل آخال، بالکان، داش‌حوض، لباب و مرو است. بزرگ‌ترین استان این کشور بالکان و پرجمعیت‌ترین آن، مرو نام دارد. عشق‌آباد که در استان آخال قرار دارد، با جمعیت بیش از هشتصد هزار نفر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر ترکمنستان است. بندر ترکمن‌باشی در ساحل دریاي خزر، یک مرکز صنعتی و تفریحی است که افزون بر داشتن پالایشگاه نفت و گاز، در تابستان پذیراي بسیاري از دوست‌داران دریا است.

5- واحد پول ترکمنستان

واحد پول این کشور منات ترکمن است که به اختصار TMM  نامیده می‌شود. در اردیبهشت‌ماه سال 1402 هر دلار آمریکا برابر با 3.51 منات بوده است؛ که بر اساس نرخ برابری دلار و ریال هر منات ترکمنستان تقریبا برابر 148000 ریال ایران است.
اسکناس‌هاي جدید ترکمنستان یک، پنج، ده، بیست، پنجاه، صد و پانصد مناتی است، که ارزش یک منات جدید برابر پنج هزار منات پیشین می‌باشد. اسکناس‌هاي قدیمی این کشور تا پایان سال 2008 معتبر بوده‌اند.
هم زمان با چاپ اسکناس‌هاي جدید، سکه‌هایی براي نخستین‌بار با عنوان تنگه (Tange) ضرب شده که ارزش هر صد تنگه برابر یک منات است.

6- تفاوت زمان ترکمنستان با ایران 

ساعت بین‌المللی این کشور نسبت به ساعت گرینویچ پنج ساعت جلوتر (+5GMT) است و نسبت به ساعت ایران یک و نیم ساعت جلوتر است، البته هنگامی که در ایران ساعت رسمی در شش ماهه‌ي نخست سال یک ساعت به جلو برده می شود، اختلاف زمانی شهر عشق‌آباد با تهران نیم ساعت می‌شود.